Monday 16 April 2012

Indahnya takdir Allah




" Kadang-kadang Allah sengaja sembunyikan kita matahari,
Dia datangkan petir dan kilat, kita menangis tertanya-tanya,
Ke mana hilangnya sinar,
Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan pelangi buat kita.."


Hidup ini seindah lautan,..luasnya terbentang..indahnya mempesona..ketika disentuh dari tebingnya begitu sejuk dan tenang..damainya mendorong untuk kita untuk lebih mendekati pertengahan lautannya..namun untuk sampai di tengah lautan, hanya insan yang kental sahaja yang bisa mengharungi ombak dan badai demi memperoleh kedamaian hakiki..namun apakah kita merasakan telah ditetapkan kita untuk terus berada di tebing kehidupan itu...adakah kita hanya merelakan takdir itu menemani nafas hidup ini tanpa makna.. 

TAKDIR..anugerah Allah ini adalah salah satu rukun iman bagi setiap jiwa bergelar muslim.. hanya mukmin yang beriman dengan takdir iaitu qada’ dan qadar Allah sahaja yang merasai keindahan takdir Allah..adalakanya datang dugaan-dugaan tertentu yang dirasakan tidak mampu untuk dihadapi..tatkala Allah menduga kita dengan ujian-ujian yang tiba, mungkin hati merasa gelisah..mungkin hati merasa begitu derita dan ada yang kufur sehingga menyalahkan Pencipta..
Redhalah dan terimalah dugaan (takdir) itu dengan keikhlasan dan hati yang terbuka..ingatlah..Allah sedang mempersiapkan yang terbaik buat kita..insyaALLAH akan tiba apa yang dijanjikan Allah bila smpai waktunya..adakalanya kehadiran perjanjian Allah itu tidak terlintas oleh hati dan akal manusia..

Adakalanya kita tidak dapat menerima ketentuan Tuhan yang Satu..kita sebagai penghuni bumi sementara ini tiada kuasa untuk menentukan kehidupan..Dia sahaja yang maha kuasa dalam menentukan titik noktah penghidupan hambaNya.
pada saat kebangkitan kelak..bukanlah pencapaian hidup yang akan disoal..hanya amalan-amalan sepanjang kehidupan ini yang akan di bawa sebagai bekalan..Mungkin kita telah berusaha sebaik mungkin, namun ketentuan Allah yang maha Kuasa telah tercatat bahawa kita bukanlah orangnya untuk mencapai apa yang diimpikan..terimalah ketentuan itu dengan penuh keredhaan.. penting sekali…jangan berputus asa dalam mendapatkan rahmat Allah..

Firman Allah dalam kitab suci Al-quran: 
Allah menghapuskan apa jua dikehendakinya dan dia jugalah menetapkan apa jua yang dikehendakiNya. (surah Ar-raad, ayat 39)
Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. (surah mukmin, ayat 60)
Rasulullah s.a.w juga pernah bersabda mengenai percaturan takdir ini:
'takdir itu tidak akan berubah kecuali dengan doa..dan tidak ada yang boleh menambah umur kecuali perbuatan baik’ (riwayat tirmizi)’

Oleh itu…
Laluilah petir kehidupan dengan penuh ketabahan..
Laluilah badai yang meribut dengan keterbukaan..    
Dan, berdoalah untuk mencapai selautan ketenangan..
berdoalah untuk merasai luasnya kenikmatan iman..
semoga kita memperoleh sejuta pelangi yang indah di setiap hela nafas kehidupan.. 
Hakikatnya, bukan usaha sahaja yang membawa kita kepada kejayaan dan kebahagiaan hidup kita..sentiasalah berdoa..sesungguhnya, Allah tidak akan pernah mengecewakan hamba2Nya..

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...