Saturday 17 March 2012

mampukah aku...



Hatiku terdetik untuk menuju ke rumah Allah..hati ini memerlukan ketenangan..hati ini perlukan Allah..hati ini dambakan kasih sayang Maha Esa..aku melangkah dengan penuh pengharapan agar apa yang aku lakukan ini mendapat belas kasihan dan pertolongan dari Penciptaku..langkahku terhenti ketika itu..mataku ligat memerhati keadaan sekeliling..tidak jauh dariku ada sekumpulan wanita di situ..aku melihat keadaan diri ini dan penampilan mereka sama seperti aku..berseluar panjang dan memakai tshirt..cara percakapan dan gelak tawa mereka juga seperti aku..entah mengapa perasaan kecewa dan sedih datang bertalu2..hinanya aku..tertunduk aku memikirkan apakah sudah cukup dengan semua ini untuk mengadap Allah?? 
Kemudian, mataku tertumpu pula kepada sekumpulan wanita berjubah yg dilitupi purdah..perbualan mereka penuh dengan kesopanan..seperti dilindungi oleh sesuatu..alangkah bahagianya andai sekiranya aku adalah salah seorang daripada mereka..dengan tiba2 hatiku terus tenang seketika walaupun aku hanya melihat gerak geri mereka dari jauh..penampilan dan perwatakan mereka membuatkan aku terfikir..bilakah aku akan menjadi seperti mereka? apakah aku punya kekuatan untuk mengubah imejku seperti itu? aku menahan sebak mempersoalkan kemampuanku...
Ya Allah..aku hanya wanita biasa..masih jauh dari sifat2 wanita yang dijanjikan syurga..aku wanita yang hidup dalam arus dunia moden..zaman yang penuh dengan tipu daya..tapi aku bersyukur dianugerahkan insan mulia seperti ibu dan ayahku kerana telah memberikan didikan dan limpahan kasih sayang yang tidak berbelah bagi..
Sememangnya aku bukanlah wanita yang sempurna..banyak larangan2 Allah yang telah aku lakukan..banyak perintah2 Allah yang telahku abaikan..masih lagi bertabaruj (berhias) apabila berhadapan dengan dunia luar..wajah yang masih tidak lekang dengan palitan solekan..masih ingin menampakkan diri ini cantik di mata manusia..masih lagi tidak bersyukur dengan pemberian Ilahi..cara pemakaian sudah cukup untuk melihat tahap keimanan seseorang..ternyata tahap keimananku masih cetek..ssungguhnya aku malu dengan kekasihMu ya Allah..
Aku sedar..bukan wanita yang tidak bertudung sahaja yang perlu berubah..insan bertudung sepertiku juga perlu berubah..bertudung ini bukanlah syarat yang mencukupi untuk menjadi bidadari syurga..tetapi bertudung itu perlulah mengikut syariat Islam..bukan mengikut peredaran semasa....aku masih tidak punya kekuatan untuk mengubah diriku kearah itu..berikanlah aku kekuatan itu ya Rabbi..
apakah sehingga aku menghembuskan nafas terakhir aku masih juga begini???
Aku sedih!! aku bimbang!! memikirkan wanita lain di luar sana yg masih hanyut dalam kancah kemaksiatan..
Aku sayang mereka!  selamatkanlah kami dari azab seksa api neraka Mu yg amat dasyat itu..
Aku sayang mereka! masih ada di antara kami yang menjadikan kecantikan diri bermaharajalela tanpa batasan agama..masih ada yang ujub dan bongkak dengan berhias demi tatapan nafsu kaum adam di luar sana..
Aku sayang mereka ya Allah!.......masih ada juga yang merelakan maruah mereka dinodai apabila hanyut dengan cinta manusia yang bernafsukan syaitan..aku memohon padaMu ya Allah agar selamatkanlah kaum hawa di akhir zaman ini..selamatkanlah kami ya Allah...

4 comments:

  1. amin...semOga kita sama2 diselamatkan..thanx share sOmethng yg baik mcm ni..semOga dengan pOst ini dpt memberi sedikit keinsafan dan kesedaran kpd org lain.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 sahabat..semoga kita sama2 berada di bawah lindungan kasih sayang Allah..InsyaAllah..:)

      Delete
  2. Abdullah bin Abbas meriwayatkan, Nabi Muhammad pernah berkata " Sesungguhnya, demi kerana saya, ALLAH mengampunkan umat saya atas kesilapan dan kelupaan mereka, dan atas apa yang mereka lakukan kerana dipaksa."

    renung2kan :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...