Saturday 10 March 2012

nikmatnya kemanisan iman itu..


Alhamdulillah..diriku masih dberi kesempatan untuk terus hidup di dunia akhir zaman ini..hmm..mungkin ada di antara kita pernah merasai nikmat kemanisan iman..alangkah rindunya aku akan perasaan itu..mungkin juga ada di antara kita yang tidak pernah merasai nikmat itu..kemanisan iman adalah sukar untuk digambarkan dengan kata-kata.. 
bayangkan kita merasai gula yang manis tetapi kita sahaja yang merasainya..memang mudah untuk membicarakan apakah rasanya terhadap gula tersebut..tetapi sukar untuk mengungkap nikmat kemanisan gula itu..


persis juga nikmat kemanisan iman..
kemanisan iman itu hanya dirasai oleh insan yang tawaduk dalam diri..
kemanisan iman itu hanya dinikmati oleh insan yang benar-benar tidak putus asa mengharapkan rahmat ALLAH.. 


Apakah kita layak untuk merasai kemanisan iman yang telah dijanjikan Allah untuk hambaNya?
Adakah Allah telah mengampuni segala dosa2 kita?
Adakah kita insan yang bahagia di akhirat sana?
Ya Allah..kami tiada upaya..sesungguhnya iman kami hanyalah senipis kulit bawang..bila digugat pastinya terkoyak..peliharalah iman kami agar sentiasa menebal dan utuh menjadi benteng daripada kejahatan..


sabda Rasulullah s.a.w
“Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman (iaitu) Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya, dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api neraka.” (Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)
Andai sekiranya seseorang lelaki atau wanita itu menyintai pasangannya (suami isteri) hanya semata-mata demi untuk menggapai redha Allah SWT, nescaya hubungan itu akan menyuburkan wangian keimanan dan menerbitkan sakinah (ketenangan), mawaddah (rasa kasih), dan rahmah (rasa sayang)..


Bilal bin Rabah, adalah di antara sahabat yang cekal dan kental setia bersama Rasulullah mempertahankan Islam hingga akhir hayat. Biarpun disiksa dan diugut supaya kembali kepada kekufuran, kembali mensyirikkan Allah dengan menyembah berhala, tetapi keimanannya begitu menebal hingga sukar untuk dipujuk rayu atau disiksa lagi. Dia tidak tergugat walau sedikit pun.


itulah makna kemanisan iman yang sebenar..
sesiapa sahaja berpeluang merasai nikmat kemanisan iman ini..asalkan niat di hatinya ingin menggapai redha Allah. Insya Allah

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...