Tuesday 27 March 2012

Keajaiban al-Fatihah (pembukaan)


1.               Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. 
2.           Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. 
3.           Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
4.           pemilik hari pembalasan.
5.           Hanya kepada Engkau kami menyembah dan hanya kepada Engkau kami memohon      pertolongan.
6.           Tunjukkanlah kami jalan yang lurus.
7.           (iaitu) Jalan orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka, bukan (jalan)       mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.


makna bacaan ni dipetik dari Rasm Uthmani ~ ALHIDAYAH HOUSE OF QUR'AN SDN BHD.

kalau nak nyatakan tentang fadilat surah ini amatlah banyak..tetapi apa yang penting adalah dengan mengetahui makna di sebalik surah al fatihah ini..ketujuh-tujuh ayat ini ada erti yang sangat mendalam yang penuh dengan rahsia..tidak hairanlah ramai ulama2 yang tak jemu2 memberi tafsiran yang panjang walaupun surah ini hanyalah mempunyai tujuh ayat..
kenapa kita diwajibkan untuk membaca surah ini di dalam solat?? semestinya ada seribu rahsia yang tersirat di dalamnya bukan.? 
Baginda Rasulullah pun pernah bersabda;
membaca al-Fatihah pahalanya seperti sepertiga al-Quran..

masih segar dalam ingatan..dahulu solatku hanya sekadar membaca surahnya tetapi langsung tidak mengetahui apakah makna bacaan2nya..hanyalah kumat kamit di bibir dan duduk bangun tubuh yang bergerak tanpa makna..astaghfirullah..betapa jahilnya aku..pada waktu itu hati ini langsung tidak merasakan diri ini sedang berhadapan dan (berinteraksi) dengan ALLAH..namun aku terus melakukan perkara yang sama..bersolat dan terus bersolat tanpa ketahui maknanya..aku hairan..aku bingung..mengapa tiada apa-apa perubahan yang berlaku walaupun aku berusaha untuk memelihara solatku...kini aku sedar! bagaimana Allah ingin memberi pertolongan kepadaku?? sedangkan  aku sendiri tidak mengetahui apa yang telah dituturkan! aku juga tidak tahu apa yang aku pohonkan! 
alhamdulillah ya Allah..aku masih punya kesempatan untuk mengetahui apa makna sebenar ibadahku selama  ini..apabila aku meneliti satu persatu makna yang tersirat di sebalik surah ini..subhanallah..amat besar dan luas maknanya..lebih luas dari selautan dunia..aku akui ALLAH MAHA PEMBERI PERTOLONGAN..sekiranya kita benar2 ikhlas inginkan walau hanya satu dalam hal kebaikan, InsyaALLAH Dia akan memberimu seribu pertolongan dan keajaiban yang mungkin tidak pernah dijangka oleh hati dan akal manusia..
bayangkanlah ketika dirimu berdiri mengangkat takbir..kemudian, setelah takbiratul ihram selesai..dengan lafaz bismillah..al fatihah pula menyusul..minda ini mula membayangkan makna2 disebalik bacaan al Fatihah yang dituturkan..nauzubillah..terasa ianya bagai pintu yang terbuka luas dan berhadapan dengan sesuatu Kebenaran..pada ketika itu aku semakin yakin dengan pertolonganMu..aku semakin rindu kasih sayangMu..aku semakin takut dengan keEsaan Mu ya ALLAH.. 
makna al-Fatihah (pembukaan) ini sudah cukup untuk memberiku peringatan dalam kehidupan sementara ini..namun, masih banyak lagi kalam Allah yang tidak aku ketahui rahsianya..akan kucuba sedaya upayaku untuk mendapatkan makna seluruh bacaan solatku selama ini..yakinlah..Allah akan sentiasa permudahkan urusanmu sekiranya dirimu benar2 inginkannya..dan yakinlah dengan segala pertolonganNya..sememangnya..Allah tidak akan pernah mengecewakan hamba2Nya..janganlah berputus asa dalam mendapatkan rahmat ALLAH..   


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...