Tuesday 13 March 2012

sahabat untuk selamanya..

Indahnya hidup jika dikelilingi sahabat sejati..memiliki sahabat sejati merupakan anugerah yang tidak ternilai kepada kita kerana sahabat mencerminkan tingkahlaku kita, sahabat boleh mewarnai kehidupan kita..kan3?=) segalanya terpulang kepada kita samada mempengaruhinya ataupun kita sendiri yang terikut2 dan cenderung untuk bertingkahlaku seperti dia..
memang betol lah org cakap kn orang yang baik akan memperoleh sahabat yang baik.. nabi pun pernah bersabda yang bermaksud perumpamaan dua orang bersaudara adalah seperti dua tangan yang satu membersihkan yang lainnya (riwayat al dailami)
semoga kita memperoleh sahabat yang sejati yang boleh membimbing kita ke syurga ALLAH..bukan sahabat yang mendorong kita ke lembah kehinaan..namun, kita juga bukan lah semaksum nabi untuk memiliki sahabat yang begitu sempurna..masing2 ada kelemahan masing2..sekiranya sahabat dilanda masalah, berusahalah untuk membuat dia tersenyum..belajarlah bersahabat dengan keikhlasan..bukan bersahabat untuk mendapatkan ganjaran..
sekiranya sahabat berada dalam kelalaian, berusahalah untuk memperingatinya, bimbinglah dia dengan memberi makna hidup yang sebenar..sekiranya terasa tidak mampu..BERDOALAH...sesungguhnya ALLAH menyukai hamba2NYA mendoakan kebaikan untuk saudaraNYA..
semoga kita menjadi sahabat yang baik yang boleh mempengaruhi sahabat lain untuk mengikut kebaikan kita..bukan mngajak sahabat mengikut keburukan kita..




tips2 untuk menjadi sahabat sejati yang disukai ALLAH =)


berakhlak baik, akal yang baik..berbudi pekerti..menjaga hubungan dengan ALLAH (pelihara solat)..insyaALLAH sekiranya baik hubungan kita dengan ALLAH, baiklah hubungan kita dengan makhlukNya..tidak berputus asa mengajak sahabat melakukan kebaikan..lakukanlah     dengan kelembutan.


peliharalah keaibannya..mungkin ada sahabat yang pernah menceritakan kejahilan dan keburukan dirinya kepada kita..akan ada suatu ketika kita berkecil dengannya..syaitan mula berbisik supaya kita menceritakan keaibannya kepada orang lain..pada saat itulah ALLAH menguji kita samada untuk memilih menjadi sahabat sejati atau sahabat yang hipokrit..segalanya terpulanglah kepada kita untuk memelihara aibnya ataupun sebaliknya..Baginda rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud sesiapa yang menutup keburukan(aib) saudaranya maka ALLAH akan menutup keburukannya di akhirat kelak (riwayat ibnu majah)


sentiasa mengalah apabila berlaku salah faham..mengalahlah demi menjaga hubungan persahabatan walaupun terpaksa berkorban hati dan perasaan..itulah yang terbaik..


sentiasa menghargai pertolongan yang diberi oleh sahabat..sekiranya sahabat tidak mampu utk memberi pertolongan kepada kita..janganlah berkecil hati..anggap saja ia dugaan dr ALLAH agar kita menjadi lebih kuat menghadapi kehidupan mendatang..


peliharalah lisanmu ketika berbicara dengan sahabat..fikir sejenak sebelum berbicara kerana kata2 yang akan dismpaikan itu akan membuat sahabat tidak selesa dan sebaliknya..berjenaka pula biarlah dengan kesederhanaan supaya sama2 tidak hanyut dibuai kelalaian..


oleh itu...berhati-hatilah kita dalam memilih sahabat dan bersahabatlah kerana ALLAH~



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...