Sunday 1 July 2012

peristiwa menakjubkan sebelum kelahiran nabi Muhammad


Semasa Rasulullah berada dalam kandungan. ibu baginda, Aminah tidak pernah merasa susah sebagaimana yang dialami oleh ibu-ibu lain yang hamil..kehamilannya disedari melalui perkhabaran malaikat yang datang kepadanya ketika Aminah sedang tidur.  malaikat telah mengatakan kepada Aminah bahawa beliau sedang mengandungkan seorang nabi dan penghulu kepada seluruh umat manusia. selain itu, tanda kehamilannya ialah dengan haidnya terputus dan berpindahnya cahaya daripada wajah Abdullah ke wajahnya.

Ketika Nur Muhammad masuk ke dalam alam rahim Aminah, Allah telah memerintahkan malaikat membukakan pintu syurga Firdaus dan memberitahu semua penghuni langit dan bumi..Tanah-tanah di persekitaran kawasan yang kering terus menjadi subur, pohon-pohon kayu mulai rimbun dan berbuah dengan lebat..berita ini juga begitu heboh dalam kalangan hidupan haiwan-haiwan di darat dan di laut..

Tentera bergajah menyerang kota mekah. apabila hampir sampai ke kota mekah, gajah-gajah tersebut tiba-tiba berhenti dan berundur dengan izin allah. datang burung-burung ababil membaa ketulan batu dari tanah yang terbakar menghancurkan mereka dan menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan ulat.

Aminah mengalami mimpi yang amat menakjubkan di mana beliau menadah tangan ke langit dan melihat malaikat turun dari langit yang luas itu.  ia umpama kapas putih yang terapung di angkasa.  kemudian malaikat itu berdiri betul-betul di hadapannya seraya berkata" khabar bahagia untuk saudara, wahai ibu daripada seorang nabi. pueta itu akan menjadi penolong dan pembebas manusia, namakan dia AHMAD."

sumber: biografi Agung Rasulullah

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...